28.5.07

Mai måned

Her er linken til Pers skole: http://www.costablancaskole.com/

Diktet som begynner med; ” Kom mai du skjønne milde, gjør skogen atter grønn, ......... ” er ikke helt relevant for oss her på Costa Blanca-kysten. Mildt har det vært hele året, og skogen er dessuten grønn hele tiden. Men mai måned er kommet og gått, det er i hver fall sikkert. Vi har imidlertid feiret de store høytider her slik som i Norge, med 17. mai som det absolutte høydepunkt.
I slutten av mai gikk vi antakelig også vår siste fjelltur. Det er alt for varmt til å fortsette med slike fysiske anstrengelser. Vi har derfor heller benyttet mye av tiden i det siste til å være på stranden og solet oss og badet. Temperturen i lufta har vært sånn ca. 24 – 26 gr., mens temperaturen i vannet er 21 – 22 gr. Denne aktiviteten vil vi fortsette med fram til vi setter nesa nordover. HERLIG!!!!. Vi reiser herfra 22. juni og kommer hjem til Lillehammer 28. juni. Først skal vi imidlertid besøke slekt og venner i Danmark, og sist, men ikke minst våre barn og barnebarn i Oslo. Torunn ble mormor i går (3. juni) til en jente på 3 kg. og 50 cm. Etter det vi har hørt står alt bare bra til med både mor og datter – faren har det visstnok bra han også. Mormor gleder seg VELDIG til å se det lille nurket, og det gjør vi andre også naturligvis.

Per er ferdig med alle eksamener på skolen og er veldig, veldig fornøyd med de resultater han har oppnådd. Han sier selv at han vil komme til å savne Spania når vi drar hjem. Det tror vi han på for det vil vi to andre også.

-------------------------------------------------------------

I begynnelsen av mai hadde vi besøk av et vannepar - Elin og Arild - fra Fredrikstad. De var på en ukes ferie på La Manga og tok en dagstur for å besøke oss. Det var veldig hyggelig, men værgudene viste seg dessverre ikke fra sin beste side den dagen. Her står vi under et tak i Altea og venter på at en regnskur skal gi seg.

De to neste bildene er fra vår nest siste fjelltur. Det var en flott fjelltur, men ganske anstrengende pga. massevis av spisse steiner på veien opp til toppen. Vel oppe på toppen hadde vi et fantastisk utsyn over byen Denia med tilliggende områder.

På vei mot toppen!

Utsikten fra toppen var fantastisk.

Nedenfor er et bilde fra vår aller siste tur. Her er vi i den fraflyttede puebloen (landsby) Chine. Omgivelsene er flotte og det er en salig blanding av nye og gamle hus, men altså fraflyttet. Vi hadde vært i Chine en gang tidligere, men denne gangen tok vi en annen rute dit.

Vi har også vært så heldige å har hatt besøk av Anne-Grethe og Jos fra Danmark. (Pers moster og onkel). I tillegg til de obligatoriske besøkene i Guadalest, Altea , Benidorm osv., fikk de oppleve 17. mai her i Spania

Bildet nedenfor er fra utkikksplassen ved kirketorget i Altea.

Vi hadde et fantastisk fint vær mens de var her - ja, vi badet til og med hele tre ganger. Her sitter vi utenfor inngangen og spiser middag (grillmat).

17. mai er en stor dag også her i Spnia. Det er obligatorisk skoledag for de norske skolene. Per var på skolen og heiste flagget kl. 0800. Kl. 1000 var det gudstjeneste i Sjømannskirken, med etterfølgende borgertog fra kirken og ned til Solgården. Kirka - som rommer 600 mennesker var helt full. Vi ble fortalt at det var litt i underkant av 1000 mennesker - hovedsakelig nordmenn - til stede på Solgården den dagen.
(Solgården ligger ca. 25 km fra her vi bor. Solgården er et ettertraktet ferie- og rekreasjonssted for nordmenn).

Glimt fra borgertoget fra Sjømannskirken til Solgården.

På Solgården ble tale for dagen holdt av fredsprofessor Johan Galtung. Mange av oss husker han som utrolig venstrevridd fra debatter i fjernsyn og andre media på 70-tallet, så vi var litt spent på talens innhold. Talen var imidlertid den flotteste 17-maitale vi noensinne kan huske å ha hørt. All ære til han for den.

Senere på dagen var det borgertog i Alfaz del Pi med tilhørende hilsningstale av byens ordfører etc. (Politiet stengte av gatene slik at toget skulle komme fram).

Dagen ble avsluttet med en tradisjonell fering på skolen. Et av innslagene var at elever fra de forskjellige klasser skulle opptre. Her ser vi Per i full sving som gitarspiller i en selvlaget melodi han og en del medelever framførte.

Torunn og jeg har også vært en tur i byene Elche og Alicante. Elche er kjent som palmebyen og det skal etter sigende være ca. 300 000 palmer i byen. (Byens innbyggertall er ca. 220 000) Noen av palmene var samlet i en park som vi var og besøkte. Det er bare ett ord som dekker dette. Kjempeflott!

Store trær var det nok av, både i Elche og i Alicante. Bildet nedenfor viser litt av dimensjonene - på treet altså.

På stranden i Alicante støtte vi på Kong Neptun - riktignok laget i sand, men flott alikevel.

Fra gamlebyen i Elche.

Comments:
Gratulerer til mormor :)
Vi gleder oss til å se dere snart.

Klem fra Eva

Hej med jer.
Dejligt at høre (læse) at i stadigvæk har det godt. I kan i øvrigt roligt komme hjem. De sidste dage har vi i Danmark haft temperature omkring de 30 gr. Vi var et smut i Sverige i weekenden og i søndags var vi i vandet (Øresund på svenskesiden).

Knus fra os alle i Søborg
MVH

Jakob

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?